Doping is een vijand

Doping: één van de grootste vijanden, misschien wel dé grootste vijand, van het wielrennen. En in het jaar 2012 heeft deze vijand hard toegeslagen. Het begon met de schorsing van Alberto Contador, gevolgd door de positieve dopingtest van Fränk Schleck en, last but not least, het dopingprogramma rondom Lance Armstrong. Zo maar een paar namen die het wielrennen voor veel mensen ongeloofwaardig maken en die veel mensen wel uit kunnen kotsen. Maar voor mij is Lance Armstrong nog steeds één van de grootste wielrenners aller tijden, ik vind het nog steeds prachtig om Fränk Schleck een berg op te zien fietsen en ik juich nog steeds als Alberto Contador weer eens een overwinning behaald. Zonder deze mannen zou ik het wielrennen veel saaier vinden, zonder hen had ik niet zo van het fietsen genoten en zonder hen was ik zelf nooit op de racefiets gestapt. Natuurlijk pleit ik voor een schone sport, en dat gaat op een dag ook lukken. Natuurlijk kunnen we deze vijand verslaan, maar zonder een beetje vergevingsgezindheid wordt dit een lastige zaak.

Leave a Reply

