Interview Nederlandse straight-edgers

Door: Debora Dijkstra

Jonge mensen durven in de huidige maatschappij nee te zeggen tegen alcohol, drugs en sigaretten. Zapmagazine interviewde de straight edgers Gwenaëlle (22), Erwin (24) en Martijn (31).

Hoe ver gaan jullie in het leven als straight-edger?
Gwenaëlle: Dat is voor iedereen een persoonlijke keuze. Ik heb vroeger gedronken en wat geëxperimenteerd en ik heb daar slechte ervaringen aan over gehouden. Toen ik een jaar samen was met mijn vriend Erwin, heb ik de besloten om voor straight edge te kiezen. Hij was als straight-ede en ik wilde een andere levenswijze.

Martijn: Vroeger gingen ik altijd met eenzelfde groep uit, binnen deze groep werd er veel gedronken en gesmoord. Per toeval kwam ik eens op een hardcore-optreden terecht en daar kwam ik in contact met straight-edge-bands. Ik was meteen verkocht aan het muziekgenre en de atmosfeer die er onder de aanwezigen was. Daar hoorde ik ook voor het eerst de term ‘straight egde’ vallen. Door meer naar dergelijke optredens te gaan en met straight-edgers in contact te komen, begon ik na te denken omtrent mijn levenswijze en ben ik uiteindelijk straight-edge geworden.

Jullie drinken of roken nooit en gebruiken nooit drugs, jullie lijken wel de ideale schoonzonen en schoondochter.
Martijn: Mocht ik zo ideaal zijn, dan was ik al lang getrouwd. Vroeger kreeg ik altijd een bepaald uur om thuis te komen, maar toen ze wisten dat ik straight edger was, mocht ik kiezen wanneer ik thuis kwam. Ik heb geen alcohol nodig om plezier te maken.

Gwenaëlle: Ideaal? Leeftijdsgenoten stellen wel vaak vragen. Niet iedereen in onze familie of vriendengroep begrijpt waarom we nooit alcohol drinken.

Erwin: Soms wordt er een beetje mee gelachen of worden er flauwe mopjes gemaakt, maar dat zegt dan genoeg over de persoon zelf. In het begin probeer je een antwoord te geven op hun vragen, maar na honderd keer heb je geen zin meer om jezelf altijd te moeten verantwoorden. En niemand verplicht ons om dat te doen.

Geen losbandige seks voor jullie, waarom?
Martijn: Dat heeft alles te maken met respect voor jezelf, je eigen lichaam en het lichaam van de meisjes. De seksuele beleving is een grote vorm van respect. Ik heb geen vaste relatie, maar ik kan wel seks hebben met iemand waar ik heel goed mee overeenkom. Op zich heeft het niets met straight edge te maken, maar het draait wel allemaal om respect.

Roken, drugs en alcohol zijn voor veel mensen ideale genotsmiddelen. Maar wat is voor jullie het ultieme genot?
Gwenaëlle: Ik kan enorm genieten van eten!

Martijn: Ik kan genieten van muziek, de atmosfeer op optredens en op reis gaan. Ik geniet van de kleine dingen. Het is wel allemaal puur genieten!

Proberen jullie de straight-edge-boodschap over te brengen naar andere mensen?
Martijn: Toch wel ja, maar meestal enkel bij mensen die je goed kent. Ik draag t-shirts waar straight edge op staat, dus dat is de beste manier om straight edge door te geven. Het is en blijft een persoonlijke keuze, ik wil het zeker niet te hard opdringen aan andere mensen.

Erwin: Je kan ze alleen heel goed proberen te informeren indien ze er voor open staan. En je moet er zelf ook 100% blijven achter staan om deze levenswijze te kunnen volhouden.

mensen interview 1
Afbeelding: Gwenaëlle, Erwin
en Martijn

Bron: Zapmagazine  en Flair

One thought on “Interview Nederlandse straight-edgers

Leave a Reply

